Økologisk Norsk Hudpleie! Gratis frakt!

3 Superfoods som kan hindre solskader

07 juni 2022 – Martin Engervik

 

Kosmetikk forside juni 2022 marina miracle

Kosmetikk artikkel skrevet av Marina Miracle - 3 superfoods mot solskader

Kosmetikk artikkel skrevet av Marina Miracle - 3 superfoods mot solskader

Sol og varme er tilbake og det er viktig at vi fokuserer litt ekstra på å beskytte huden når vi blir mer disponert for UV stråler. Vi vet at beskyttende solfaktor er viktig for å stoppe disse strålene, men visste du at det er mulig å også øke huden sin toleranse for UV stråler? I denne lille fagartikkelen skal jeg nå drøfte tre forskjellige superfoods med denne egenskapen og hvordan de faktisk gjør det.

 

1. Tomat / Solanum Lycopersicum

Tomat er en frukt som er full av en helt spesiell antioksidant, lykopen, som er en type karotenoid. Tomat er faktisk en av fruktene i verden som har høyest nivåer av lykopen. Og lykopen er den kraftigste antioksidanten som har blitt målt i noe som er spiselig.

Fordi lykopen er så kraftig har den en bevist effekt for å kunne styrke huden til å beskytte seg selv mot skadelige UV-stråler fra solen. Når man spiser tomat som inneholder lykopen vil mikronæringen distribueres til huden som blir eksponert mot lys som igjen vil gi beskyttelse. I en studie hvor de frivillige personene spiste tomater hver dag, viste det seg etter kun 10 uker, at huden til samtlige personer hadde en reduksjon i følsomhet mot UV-stråler. Det betyr altså at lykopen i et daglig kosthold kan bidra til kontinuerlig beskyttelse mot skadelig UV-stråling.

Lykopen i hudpleie innebærer å tørke og pulverisere tomater eller å fermentere tomater for så å tilsette det i hudpleieproduktet. På denne måten får man gitt huden lykopen direkte, som virker lett beskyttende mot UV-stråler, men det virker også reverserende mot allerede solskadet hud.

Cherrytomat er den type tomat som har mest lykopen i seg, men guava, kokte tomater, vannmelon, grapefrukt, papaya, rød paprika, asparges, rødkål og mango har også gode verdier med lykopen. Kos deg med noen søte cherrytomater eller vannmelon i sommer og styrk huden din innenfra.

 

2. Tindved / Hippophae Rhamnoides

Tindvedbær er som navnet sier, en type bær som vokser på en busk som vokser vilt i Norge og Europa. En av tingene som gjør tindved til en superfood mot solskader er dens høye innhold av noen helt spesielle karotenoider (antioksidanter). Disse karotenoidene er forstadiet til vitamin A, altså en type bio-retinol. Det vil si at når man smører et produkt som inneholder tindvedbær vil huden omdanne det til vitamin A. Det som er så bra med denne prosessen er at huden kan nyttiggjøre seg av vitaminet på en naturlig og veldig effektiv måte.

Et tindvedbær har 12 ganger mer vitamin C enn det som finnes i en appelsin, og det er også den eneste plantebaserte kilden som har absolutt alle typer omega-fettsyrer i seg. Disse faktorene gjør at tindved har en unik evne til å hindre stråling fra å skade huden og kroppen. I Tsjernobyl-ulykken brukte de faktisk olje fra tindved til å pleie og lege brent og skadet hud etter atomkraftulykken.

Studier viser at tindvedolje har en svært lovende beskyttelse mot skadelige UV-stråler fra sola fordi tindvedolje går inn og hjelper lipider og proteiner i hudcellene til å ta imot solstrålene uten at huden blir solskadet. Det forskes mye på dette nå, for det er et økende behov for naturlig solbeskyttelse som ikke gir bivirkninger.

Du kan også spise tindvedbær, men det er ikke særlig godt fordi de er bitre og sure i smaken. Bærene smaker best i pulverform (brukes i grøt, smoothie etc.), som kosttilskudd eller som presset tindvedbær-juice. Bruk hudpleieprodukter som inneholder tindved eller spis tindvedbær-baserte matvarer og huden din vil styrkes innenfra og ut!

 

3. Bringebær / Rubus Idaeus

Gir virkelig bringebærolje direkte SPF solbeskyttelse? Mange sier det. Opphavet til denne informasjonen var en studie som ble gjort i 2000 som viste at bringebærolje hadde en høy naturlig solbeskyttelse. Informasjonen spredte seg raskt på internett blant de som ønsker seg naturlig SPF. Flere studier har blitt gjort i ettertid hvor ingen har fått samme resultater, heller tvert imot. Nyeste studie som ble gjort i 2022, hvor de bruker nyere teknologi for å teste SPF, viste at bringebærolje samt andre vegetabilske oljer og eteriske oljer har absolutt ingen naturlig SPF og studien fraråder å bruke bringebærolje som naturlig solkrem.

Når det er sagt, så er det interessant å merke seg hvorfor studien for 22 år siden trodde at bringebæroljen hadde SPF. Bringebærolje har nemlig på grunn av den unike sammensetningen av flere forskjellige aktive antioksidanter evnen til å øke antioksidantnivået i huden hos mennesker. Studier viste at personer med høyere nivåer av antioksidanter var ensbetydende med færre og mindre uttalte rynker og solskader, enn de med lave antioksidant-nivåer. Selv om bringebærolje ikke har en direkte solbeskyttelse, bygger den opp antioksidant-nivået i huden, slik at huden er mye bedre rustet til å bygge seg opp og styrke huden mot solskader. Faktisk den beste i sin klasse til akkurat dette som gjør bringebæret til en superfood mot solskader.

Bringebærolje har også vist seg å være overlegen på å lindre sår og solskadet hud og hjelper huden til å lege seg raskere. Spis bringebær og få alle det gode antioksidantene inn i kroppen, det vil styrke både helsen og gjøre huden din mer motstandsdyktig mot solskader.

 

Skrevet av Marina Elisabeth Engervik