KOSMETIKK: Prisvinnende probiotisk hudpleie
26 september 2018 – Marina Engervik
Norges største bransjemagasin innen skjønnhet, KOSMETIKK, har skrevet en stor artikkel om oss. Det synes vi er utrolig gøy! Her kan du lese artikkelen:
Prisvinnende norsk hudpleie med probiotika
Bare 26 år gammel grunnla Marina Engervik det økologiske, norske hudpleiemerket Marina Miracle. Hun har brukt levende probiotika i sine produkter siden 2015, og satser nå også stort på det europeiske markedet med franchise og distributører.
Tekst: Kristine Rødland
Foto: Bjørnar Solberg/Illusion Photography
Marina Miracle er hittil lansert i Sverige, England,Tsjekkia, Slovakia, Tyskland, Nederland og Belgia, mens flere land venter på å starte opp. Vi har utviklet vår egen unike, aktive probiotiske kultur, med levende bakterier som hjelper hudens bakterieflora og i tillegg virker balanserende, forteller Marina Engervik til KOSMETIKK.
Hennes første produkt med levende probiotika var ansiktsrensen Sweet & Creamy Oil Cleanser, som kom i 2015.
– Da hadde vi allerede jobbet i en lang periode med optimalisering av vår probiotika. Med den aktive probiotiske kulturen som base kan vi lage forskjellige fermenteringsjuicer av plantevekster, bær og frukt. I ansiktsrensen har vi brokkolispirer, tomatspirer og alfalfaspirer, og i vår nye krem Acai Hydra Cream bruker vi hele bær av açaí og bringebær samt norsk brennesle. Det som er så fantastisk med probiotisk fermentering i hudpleie, er at prosessen gjør at bærene og plantevekstene lettere brytes ned. Molekylene blir dermed mindre og lettere for huden å ta opp. Man får også med seg næringsstoffene fra hele bæret eller veksten, og ikke kun fra oljen eller juicen. Prosessen hjelper oss med å utnytte alt, noe som både føles godt for oss, og som gjør veldig godt for huden.
Marina Engervik har frem til nå fokusert mest på å utvikle ansiktsoljer og serum, som gir muligheten til å bruke de fineste ingredienser i sin reneste form, og forteller at den nye kremen ble skapt på bakgrunn av tilbakemeldinger fra kunder.
– De ønsket seg en ansiktskrem som kunne brukes over oljen de allerede hadde, og som gav ekstra fuktighet til huden. Prosessen med å utvikle den nye kremen ble krevende, og skulle vise seg å ta mer enn to år.
– Mens ansiktsoljene er satt sammen av kun virkningsfulle ingredienser, trenger en krem andre stoffer i tillegg. Man må lage en emulsjon som gir en god kremkonsistens, noe som kan sammenliknes med en pen «innpakning». Jeg er håpløst nøye og kresen når det kommer til kremer, så jeg måtte utvikle en emulsjon som inneholdt så mange næringsrike ingredienser som mulig, og som møtte mine krav, forteller hun.
Å lage en helt naturlig krem som føles fløyelsmyk og behagelig, trekker raskt inn i huden, ikke klisser og faktisk virker var et spennende prosjekt.
Etter 56 formuleringsversjoner og utallige testrunder kom Marina Engervik frem til en formel som hun var fornøyd med. Den inneholder en sammensetning av både eksotiske og norske ingredienser: Açaí, jojoba, arganolje, kokos, brennesle, rødbete og alger hentet fra vestkysten av Norge.
– De ulike ingrediensene har sine bestemte oppgaver og utfyller hverandre. Vi bruker mye tid på å teste ingredienser fra forskjellige leverandører for å velge de med best kvalitet, og i noen tilfeller må vi kjøpe inn råvarer for å lage ingredienser selv. Brennesle-ekstraktet i den nye kremen er et godt eksempel på dette. Brenneslen plukkes i Nord-Norge av en leverandør, og sendes til våre produksjonslokaler hvor det lages et ekstrakt. Den har en veldig beroligende effekt på eksem og irritert hud, samt at den lindrer betent hud.
Marina Engervik forteller at det finnes en rekke utfordringer med å produsere naturlig hudpleie.
– En av de største utfordringene er de naturlige variasjonene i råvarene og ingrediensene som brukes i produktene. Hvis oljen presses fra nøtter, kjerner eller frø som sankes inn på sommeren kontra på vinteren, vil fargen og lukten ofte variere. Dette vil i sin tur gi små variasjoner i det ferdige produktet.
Det finnes også andre faktorer som spiller inn, som jordsmonn, vær og temperatur.
– Hver gang vi får ferske ingredienser eller råvarer tilsendt fra leverandør, vil små variasjoner forekomme. Hvis en kunde opplever at et naturlig hudpleieprodukt ikke er helt likt det forrige hun eller han har kjøpt, er det ikke nødvendigvis noe galt med produktet. Det kan være nye, ferske ingredienser som oppleves forskjellig. Produktet er det samme, og har den samme gode virkningen, forklarer hun. En annen vanlig utfordring er holdbarhet.
– Naturlige konserveringsmidler er kompliserte å jobbe med, og pH-balansen i produktet er veldig viktig. Det kreves inngående testing på stabilitet og holdbarhet. Holdbarheten kan også forlenges ved hjelp av riktig innpakning, og vi har derfor valgt en helt tett flaske for den nye kremen vår, som hindrer den i å bli eksponert for luft. Det samme har vi også gjort for ansiktsrensen, som nylig er blitt relansert i en lufttett flaske.
Som barn
hadde Marina atopisk eksem, og måtte til og med ligge på sykehus en periode fordi det var så ille. Hun grunnla Marina Miracle i januar 2014, motivert av sine egne hudproblemer.
– Jeg har en veldig sensitiv hud som lett reagerer med å få eksem og irritasjoner av det jeg smører på den. Som tenåring hadde jeg en veldig vanskelig og kaotisk hud som jeg aldri fant en varig kur for – tørr og irritert og med dyp akne. Da jeg var cirka 23 år fikk jeg nok, og bestemte meg for å fikse huden min selv. Jeg lot meg oppsluke av prosjektet. Tilegnet meg kunnskap om planteekstrakter, oljer og urter, og kjøpte inn det jeg mente huden min trengte. Etter mye eksperimentering kom jeg frem til en formel som fungerte, og på kun en måned ble huden min frisk. Eksemet trakk seg tilbake, og kvisene og den dype aknen var ikke lenger betent. Huden min kom i balanse og fikk en frisk glød den ikke hadde hatt før. Venner og familie la merke til forandringen, og ville prøve. Ryktet spredde seg, og folk tok kontakt for å kjøpe det de kalte for «mirakeloljen». Da skjønte jeg at det også fantes andre som hadde behov for et slikt produkt.
Jeg jobbet på den tiden som B2B-selger i et telekom-firma, og hadde lenge fantasert om å kunne selge noe jeg brant for, noe jeg hadde laget selv – tenk så kult det hadde vært. Jeg sa opp jobben, tok sats og startet Marina Miracle, forteller hun.
Da Marina følte at varemerket begynte å få fotfeste, tenkte hun på ekspansjon.
– Vi ville ut og videre, og vise frem produktene våre til så mange som mulig. Dermed begynte vi å titte på vårt naboland Sverige, der markedet for naturlig og økologisk hudpleie virket mye større enn i Norge. Kanskje var temaet mer allment for svensker, og mer alternativt for nordmenn? Sverige var et spennende marked å begi seg inn i. Vi tok ny sats, og ble med på aktuelle messer for å vise frem Marina Miracle. På en av messene kom vi i kontakt med Tove Svanlind og Emma Bergqvist fra Tree of Brands, som ville bli distributør for oss i hele Norden, med unntak av Norge. Som et resultat av dette, finnes Marina Miracle nå i mange svenske hudpleiesalonger (i tillegg til i norske salonger.) Produktene brukes også i undervisningen ved Axelsons Gymnastiska Institut i Stockholm, noe vi synes er helt utrolig flott! Vi har virkelig blitt tatt godt imot av svenske hudterapeuter og sluttkunder. Neste steg i vår ekspansjon blir å utvide videre i Europa, og vi har allerede mange land som står på venteliste for å bli franchise av Marina Miracle, blant annet Spania, Polen, Finland og Danmark. Vi lanseres også snart på Tone Lise Akademiet i Oslo, der produktene vil bli brukt i hudpleieundervisningen, forteller Marina Engervik.
6 raske fakta om Marina Miracle
• Marina Miracle er helt naturlig, økologisk og vegansk.
• Alle produktene er utviklet og produsert i Norge.
• Selskapet har hovedkontor og butikk i Frognerveien 44 i Oslo.
• Produktene brukes i behandling av norske og svenske hudterapeuter.
• Marina Miracle satser på det europeiske markedet, og er hittil lansert i Sverige,
England, Tsjekkia, Slovakia, Tyskland, Nederland og Belgia. Flere land venter på å starte opp.
• De har fått ti internasjonale nominasjoner og vunnet sju priser for sine produkter.